Постинг
22.12.2010 10:10 -
Психично и духовно развитие 34/90 Наблюдателят
Това, което се нарича Свят, представлява само Ум.
Съзнателното взаимодействие на човека със средата зависи от осъзнаването на реалното влияние върху нея, посредством Наблюдателя и явлението “ефект на наблюдателя”.
Разграничението аз-среда е умствено, условно. На практика материята е непрекъсваема. С нарастването на еволюционната зрялост на чувстващите същества, които са свръхсложни системи, естествено нараства и тяхната свързаност със средата. Осъзнатите връзки на взаимодействие с нея можем да наречем “интерфейси”, а програмите, с които разполагаме за конкретно въздействие към средата – “драйвери”. При все това нивото на активна осъзнатост не е нужно да бъде във всяко едно отношение на вниманието ни. Много от функциите се извършват автоматично, тъй като многократно повтарящите се групи сигнали, навици, установки, потъват в по-ниското ниво на функциониране и не затрупват с работа активното съзнание. Така телесните двигателни функции постепенно започват да се управляват от ниските отдели на главния и гръбначния мозък, функциите на последните могат да се поемат от гените и т.н. На повърхността на съзнанието лежи само онзи кръг от дейности, който е нов за реалното оцеляване и развитие.
Наблюдателят е Висшият Аз, но масовият обикновен човек се идентифицира не с него, а с конкретното си тяло, което е резултат на поредното раждане и живот с материя. Голямата идея на духовното развитие и неговия връх – просветлението – е да събуди, осъзнае и приобщи малкия аз, егото с Големия Аз, да направи човекът тотален, цялостен, универсален. Това става като постепенно съзнанието мигрира от обществено обусловения ум и телесност към тотални ценности и реалии и отвъд телесни предпоставки за съществуването си. Осъзнаването на своето тяло като локален терминал на божествената воля, а Бог, като универсална творческа функция във Вселената е точното състояние на Наблюдателя. Преходността на телесното и конформността на социалното са осъзнати. Като такива те не са пренебрегнати, а са поставени в служба на Висшето.
Да се разбере, още повече – да се осъзнае дълбоко и преживее състоянието на наблюдател, не е възможно да стане незабавно. Повярвайте, на мен самият не ми беше лесно. Затова нека да подходим с още малко концептуални упражнения за обясняване на Наблюдателя.
Съществуват най-общо две гледни точки на дадена ситуация. Първата е вписаност (включеност) в ситуацията. Втората е абстрахираност, отделеност от ситуацията.
Вписаността в ситуацията поражда у нас разчет на сетивните възприятия и реакциите на тях, наречени потребностни. Те са максимално конкретни и „хоризонтът” на осъзнаването им зависи от конкретната ни телесната включеност в ситуацията.
Абстрахираността ни спрямо дадена ситуация в която участваме означава, че имаме поглед от обстановъчен характер, можем да изработим обстановъчна реакция, в която са включени външни за тялото позиции, усети, отношения и т.н. Тази обстановъчна реакция (усети, осъзнаване, действие) е позицията на наблюдателя.
Гледната точка и действия на обикновения човек не надминават 7 % в обстановъчна реакция, и съответно минимум 93 % в потребностна реакция. В повечето случаи обикновеният човек е дълбоко неосъзнат за обстановката на своята активност. Да се придобие мислене от позиция на обстановката – това е позицията на Наблюдателя.
Да притежаваш „висша сила” е равностойно на притежаваш „висша степен на осъзнаване”, да гледаш на действията си от позицията на цялостната обстановка. А включването на света в цялостната наблюдавана обстановка не е по-малко от позицията на Бог, от сливането на човека с Бога.
При медитация е възможно да видиш тялото си отвън. И видиш ли го – кой го гледа? Ако го гледаш ти – значи ти не си тялото!... Същото е и с мислите: при провеждане на разговор или при говорене в свободна асоциация успееш на запис да се чуеш, ще видиш че не си ти тялото: някой непознат за теб говори и действа! Този който вижда и чува, осъзнава тялото и мислите ти отвън е самия Наблюдател. Съзерцавай, наблюдавай и едва след време ще научиш да се самоуправляваш истински, ще видиш света незамърсен от илюзиите.
За решаването на личен проблем е нужно излизане извън себе си – гледане на себе си и проблема от позицията на наблюдател, свидетел. Затова за страничния човек е лесно да даде съвет за някой по проблема му. Това е смисълът на разтъждествяването. Отдаване на друг или на себе си, но непривързано, отстрани, като публика.
Проблемите на света могат да се решават с изнесена съзнателност извън света.
Познанието, осъзнаването не идва от участника (актьора в играта), а от свидетеля. Водачите, Учителите на хората са именно такива – те са напуснали света.
Отстраняването на емоцията е едно от най-трудните неща в началото, когато се практикува разтъждествяване. С времето практиката става постоянно състояние и отношение. Каквото и да става, то става с ум-тялото. Те са само терминали за усещане и действие.
Животът е игра, в която нашето тяло е актьор. Позицията на актьора е отвътре-навън. Той разбира нещата от непосредствената си сетивна и дейностна сфера. Но човекът е многопланов. Има план, в който той е сценарист. План, в който той е режисьор. Това са житейски позиции, които надрастват обикновената актьорска игра. Гледни точки, които изискват обстановъчно, по-цялостно мислене. Това е мисленето на Наблюдателя.
Наблюдателят е основата, ключовата позиция или роля, която е добре да поеме човекът в своя живот, когато тръгне по пътя на духа. Животът е сложно динамично съгласуване на потоци от вещества, енергии и информация. За да знаем какво става с НАШИЯ живот, ние трябва да знаем обстановката на нашето съществуване и на нашата същност. От това знание на практична основа постепенно да се научаваме да бъдем пилот и навигатор на живота си. Какво значи това? Да знаем кои сме и накъде сме тръгнали, да изследваме и следваме пътя, който ни предстои и да знаем как да се придвижваме към целта си. Много такива КАК няма да ги знаем в началото. Но те ще идват до съзнанието ни с внимание, с развитие на способността да се вниква в това, което става (защото няма случайно и безпричинно събитие). За да станеш шофьор – сядай зад волана и учи. Знанието идва с правенето.
Бърза техника за осъзнаването ти като Наблюдател.
1.Наблюдавай обекта – концентрация.
2.Наблюдавай себе си – субекта – тялото и ума си, които са се концентрирали в наблюдаване на обекта (да не се забравя разтъждествяването на висшия Аз от тялото! Същността ни не е нито тялото, нито ума, нито светските декори на техните действия.).
3.Гледай отстрани и осъзнай отношението субект-обект, както визуално, така и същностно. Спирането на ума (разсъждаването, мисловния поток) означава прекратяване на отъждествяването с него.
Разбира се, съществуват множество бавни техники, които изграждат постепенно нагласата на наблюдател. Тези техники позволяват да се отработят различни позиции – на правещия, на притежаващия, на потребителя и на наблюдаващия. Ролите на сценариста и режисьора са също на наблюдатели, но обвързани по някакъв начин със сцената на живота, без самите да са в нея.
Психологическите игри в диада и триада (двойки и тройки, които си сменят ролите) са една добра възможност. Друга възможност е съзнателното развиване на лидерски (водачески) умения. В днешно време има книжнина, курсове, семинари, дори цели учебни заведения, в които се развиват лидерските умения. Съвременната политика и икономика не могат да се ръководят от лаици и дилетанти. Било е възможно през Средновековието, когато да се върти меча и да се заповядва на слугите не е изисквало кой знае какви умения.
Изобщо – крайъгълен камък на духовната еволюция е да се стараеш да бъдеш бдителен – за колкото се може повече неща, особено за вътрешните (аскеза). Бдителността при самоизследването премахва границата между съзнание и подсъзнание, с това човек става тотално съзнателен за себе си: всичките му части могат да се пречистят, хармонират и интегрират.
Бдителността означава съзнателно да се вършат нещата – дори и най-дребните неща. Да се избягват машиналните действия, шаблоните, инерцията, много от придобитите навици. Може да правиш каквото и да е – но да го осъзнаваш. Нещата, които преживяваш да ги осъзнаваш като случващи се, но да бъдеш недокоснат от тях.
http://dox.bg/files/dw?a=7fc3204f9d
Бдителност |
Непривързаност |
В недовършените (недоправените) неща се крие скрит магнетизъм. Те изискват удовлетворение. Човек се стреми непрекъснато да се връща към тях, с което става привързването. Така се получават шаблонните и циклични действия, това е един от факторите пораждащ зависимостите. Така се изгражда незряло, невежо, ирационално поведение. Правенето и не-правенето, когато се осъзнаят цялостно могат да се отхвърлят или утвърдят като необходими. Отчужденото интелектуално частично схващане е недостатъчно. Трябва да се преживее дълбоко и разтърсващо. Ако например даден човек е привързан към богатствата и е станал скъперник – той не може да израсне. Неговият Бог са парите. Докато те са Бог, той няма да се срещне със Своя Истински Бог. За да се срещне с истинския Бог, трябва да остави фалшивия. С Бог сделка не може да се прави. Защо? Защото и да се откаже от богатствата си, но да запази отношението си към материята, няма да се осъществи прехода. Трансформация на човека в ролята му на наблюдател В съществуването ти си единственият непроменлив фактор (Наблюдател, Висш Аз), всичко друго се променя. Ти си вечността. При просветление изчезва подсъзнанието. Неговото съдържание е осветено от съзнанието и е включено в него. Съзнанието на просветления е тотално: там няма съзнание и подсъзнание разделени с цензор между тях. Просветленият е тотално (напълно) осъзнат. Спира и сънуването, защото то се нуждае от подсъзнание. Подсъзнанието е витален скрит процес, съдържащ незавършени преживявания, изтласкани там, за да се проявява само благоприличието на личността. Спира и възможността за хипноза, тъй като тя е разцепване на съзнанието на две и разговор на хипнолога с подсъзнанието. След обикновения хипнотичен сеанс у хипнотизирания не остава съзнателен спомен за разговора. Просветленият просто не може да бъде хипнотизиран, тъй като съзнателността му е цялостна. Примери за трансформации в будност в аспекта на просветлението. Напомням, че всичко това, написано е само декларация; само дълбокото осъзнаване и преживяване реализира просветлението. гняв-трансформация (аскеза, медитация) -състрадание ум-тяло- трансформация (аскеза, медитация) -полет, безупречност усилие- трансформация (аскеза, медитация) – усилие навън без насилие и без потискане на себе си; изразяване свободно на истинския себе си; носиш се като облак – движиш се, променяш се, но не се напъваш притежание – трансформация (отдаване) – споделяне, съпритежание воюване – трансформация – приятелство, отдаване чрез позволение промяна – различаване, вивека – разтъждествяване от промяната. Ти си Наблюдателят на света, на мислите си, на тялото си. Те са еволюиращите. Наблюдателят еволюира Отвъд. Семе, което е оцеляло – покълнване, растеж, смърт на семето – дърво Страстно желание, изкушение – избор “по сърце” – нежелание, непривързаност, неизкушеност, удовлетвореност *********************** Разпространение на "Психично и духовно развитие" - Burda, Chronotron, София, Copyright 2008-2012. http://burda.blog.bg/technology/2010/05/13/psihichno-i-duhovno-razvitie-02-razprostranenie.544582 Активиран е линк за публичен достъп:
http://dox.bg/files/dw?a=7fc3204f9d
Психично и духовно развитие 37/90 Наблюд...
Психично и духовно развитие 41/90 Етичес...
Психично и духовно развитие 42/90 Привър...
Психично и духовно развитие 41/90 Етичес...
Психично и духовно развитие 42/90 Привър...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. zaw12929
14. stela50
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. zaw12929
14. stela50
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1
За този блог
Гласове: 496