Постинг
08.01.2010 22:03 -
ТЕРОРИСТИ, КОНФЛИКТИ, ПСИХИЧНИ ВЪЗДЕЙСТВИЯ И РАЗВИТИЕ
Вземам повод от новините за последните опити за терористични актове, както и реализираните такива от последните десетилетия.
Когато поставим за водещи мотивите на терористите на верска /фанатична в случая/ и цивилизационна основа, виждаме, че европейската цивилизация е в конфликт с истинските ценности както на майчината си религия – христианството, така и с ценностите на повечето религии, духовни учения и практики.
Ако трябва да определим кой е полюса на „Европа” – той е в незавладяните или некорумпирани, „нецивилизовали се”, „диви” племена в по-недостъпни или непривлекателни за бизнеса места в света в Южна Америка, Австралия, Африка, Океания. Те обаче не са нито подбудителите, нито извършителите на терористичните действия.
За да обясня за какво става дума, ще ви запозная с някои принципни положения при психичното и духовно развитие във връзка с психичните въздействия.
1.Видове психични въздействия.
-Информация /като съобщение/. Приемането на информация изисква максимално внимание, спонтанна любознателност, интерес и грамотност.
-Инструкция. Изисква липса на свобода, но наличие на възпитаност и обученост у потребителя.
-внушение. То изисква пълна пасивност и безкритичност у потребителя.
Комбинирането на трите прояви на психичните въздействия създава „обществено мнение” и е фактор на активността на хората.
2.Насоченост /мотивираност/ на социалнозначимите психични въздействия от медиите.
-Провокация към адаптивните възможности на отделните хора и човешки групи. Тези, които могат да се приспособят – вървят напред. Тези, които не могат – изостават, разболяват се, търпят загуби, деградират и т.н.
-Развитие на масови настроения, за синхронизираност на действията на облъчените индивиди. Индивидуалностите в ума си могат да се запазят, но стане ли дума за действие... Целта е да извършват действия в интерес на колективното тяло, като с течение нва времето, напр. последните 50-60 години този интерес е всъщност користния интерес на „силните на деня” да насочват „общественото мнение” в изгодна за тях посока – напр. увеличаване на потребителското търсене в определена насока и стока, избиране на определен държавен ръководител, сваляне на правителство, предизвикване на война, сключване на мир и т.н.
3.Резултати от въздействията на медиите и свързаните с тях социални дейности.
Поради конфликта между индивидуалност и изсисквания към личността /определено поведение/ се развиват множество психични смущения:
-поради подаване на две коренно противоположни образци на поведение /например между социалните ценности в народните приказки и политическата конюнктура, вещаеща например заграбване на ресурси/ човек избира единия, другия вариант /в зависимост от конкретната си социална среда/ или не прави нищо /парастаза – мозъкът и психиката са в норма, но тялото не предприема нищо, което да показва, че има отношение към ценностите/. За повече виж „Психично и духовно развитие”.
-невроза – индивидът ясно осъзнава какво иска, но знае, че значимост за обществото има неговото социално поведение, а не вътрешното му усещане за добро. Социалното поведение се формира чрез изграждане на личност /надстройка над индивида нужна за оцеляване на обществото, без ада се държи сметка за индивидуалността, т.е. в някои случаи индивидът може да бъде пожертван в обществен интерес/.
-депресия – различна степен психично и физическо /телесно/ потиснати функции, общо усещане за тъга, безизходица и липса на значим смисъл да се живее. Това се получава, когато липсват както вътрешни /индивидуални/, така и външни /социалнозначими, технически, природни/ обусловени реализационни територии на човека. Той се чувства безполезен, а в случаите, когато иска да направи нещо – не стига до нищо /различни забрани, условности, условия/. В краен случай пациентът стига до самоубийство.
-остри психози с буйство – понеже те много ясно се манифестират, лекарите действат по добре разработена лекарствена схема, която да отпусне тялото. Но няма премахване на причинителя на разстройството – конфликта между индивидуалното, природното, духовното, със социалното.
-професионално-поведенчески образци на поведение /патерни/. В близката, непоследствената семейна среда постоянно се генерират неразрешими или трудноразрешими /неотразими или трудноотразими/ проблеми от облъчената личност. Това е „болест” на специализацията и свръхспециализацията. Майсторът-шиваче със скъсани дрехи. Хора от семейството на лекаря боледуват по-често, по-тежко и по-често умират. Децата на възпитателите много по-често хулиганстват. Децата на преподавателите много по-често оставатнеграмотни или полуграмотни, при това – най-често в тяхната област /познавам дъщеря на зряла възраст на учителка по география, която не може да определи посоките на света в родния си град и ориентировката на дома по тях/ и т.н.
4.Основна причина за съвременната ситуация на вътрешни /психични, здравни/ и външни /социални, международни/ проблеми е доминирането на гносеологичната /епистемологичната, познавателната/ насока на обществото, която изисква предметите и дейностите да бъдат разглеждани и изучавани сами по себе си. Дори човекът е средство, предмет, определена функция /например чрез професията си/ или стойност /собственик на фабрика, банка, милионер, милиардер/. Също и вярата в няколко пагубни допускания без доказателство /аксиоми/ на личното и общественото развитие, като върхови ценности:
1/.Его, гордост, успех в личностен план, и електорат, победа в борба за надмощие и власт в социален план, вместо алтруизъм, скромност, щастие и удовлетвореност, съответно – ценността на етноса, мира и съгласието.
2/.Отправната точка е:
-информация, вместо знания;
-инструкция вместо творческа свобода;
-внушение /„зомбиране”/ вместо осмисляне;
-материализъм вместо спиритуализъм /първенство или единственост на материалното/, нихилизъм или скепсис към духовното, разбиране на духовното като сектанство, религиозен фанатизъм и т.н.;
-ненаситно потребителство вместо справедливо разпределяне, трудолюбие и творчество;
-емоционална прикритост вместо емоционална искреност;
-преходни стойности и печалба вместо универсални стойности и ефективност;
-морална разруха и морален релативизъм вместо морална толерантност и универсализъм;
Както и други подобни....
3/.Отказ, скептицизъм, подмяна или игнориране на базовите духовни /божествени/ блага, някои най-важни от които изброени тук:
-красота – изкорестена като външно достъпно скъпо притежание;
-искреност - изкорестена в измама, демагогия, частен интерес;
-радост – изкорестена и унизена до физиологично удоволствие;
-истина – изкорестена в информация и власт;
-любов – изкорестена в секс и безпределна консумация на материални блага;
-мир и свобода – изкорестени в усмиряване заради общата сигурност и контролирана демокрация: например имаш право да обсъждаш незначителни въпроси, но за базовите въпроси на деня, свързани с оцеляването и развитието – или не се допускаш до тях, или не може по никакъв начин да влияеш на тях, или мнението ти изобщо не важи. Свят, в който демокрацията и свободата на мисълта са свързани до избора ти на незначителни по смисъл неща /наблюдаване на някой си n-ти канал по телевизията, висша мода, спорт и т.н./, както и избор на слабости и психични зависимости, не е много прекрасно място за живеене.
-смелост – изкористена в насилие;
-търпение – изкористено в апатия.
Ако може да изразим само с три думи системата на неизлечимите /засега/ пороци на европейската цивилизация, те са гордост /важност/, егоизъм и безлюбие.
Демокрацията, европейските ценности, либералният пазар нямат абсолютно никакво отношение /т.е. не са нито за, нито против/ към истинските духовни блага, реалните човешки потребности, просветлението и др.
Това само по себе си може да провокира терористична активност /т.е. човекът не полудява, не се разболява, не става наркоман; не става също: проповедник, лечител, благотворител, монах и т.н./. Вътре в самата система на европейската цивилизация се появяват терористи, на които им е „писнало от това”. Част от криминалните деяния /напр. безпричинно, немотивирано, непредумишлено масово убийство/ са именно с такава мая заквасени. Това, разбира се, не е смислен изход от ситуацията, а вкарване в порочен кръг, по-точно в спирала. Например, ползувайки последните достижения на науката и техниката терористи /”фундаменталисти”, „комунисти”, „сепаратисти”, „сомалийски пирати”.../ ще посочват нежизнеспособността на системата като цяло, ще покажат, че за кратко могат да я дезинтегрират... Правителствата ще насочват срещу тях същите инструментални ответни мерки за противопоставяне /скенери, следене на придвижването, на поведението, кореспонденцията, анализ на потенциалната заплаха от пътници или просто граждани по „профил”на основата на творчеството, обществените изяви, комплексната оценка от всичко изброено/. На нас, заради нашето спокойствие, ни се предлага живот в един свят преизпълнен с опасности! Това е път без изход, или по-точно – с много, много лоши изходи.
PS. Знам, че реакцията на мнозинството на този текст ще е по-скоро абстрактна, отколкото същностна. Как със смислени средства да излезем от всичко това? Как да направим от себе си онова, което няма да съдейства на удължаването на агонията на „европеизма”, а ще отразява истинските духовни и материални потребности, които са в хармония с природата, които отразяват алтруизма и любовта? Ако [малцината] все пак сте стигнали до тук и наистина задавате тези въпроси – препращам към книгата си „Психично и духовно развитие”, изложена в няколко постинга в този блог. И за накрая – мислете откъм себе си, осъзнавайте откъм вън постъпките си. Т.е. Бъдете себе си, бъдете отговорни. Точно обратното ви прави роби: да мислите с чужди глави, и да постъпвате по случайна прищявка.
PS. Знам, че реакцията на мнозинството на този текст ще е по-скоро абстрактна, отколкото същностна. Как със смислени средства да излезем от всичко това? Как да направим от себе си онова, което няма да съдейства на удължаването на агонията на „европеизма”, а ще отразява истинските духовни и материални потребности, които са в хармония с природата, които отразяват алтруизма и любовта? Ако [малцината] все пак сте стигнали до тук и наистина задавате тези въпроси – препращам към книгата си „Психично и духовно развитие”, изложена в няколко постинга в този блог. И за накрая – мислете откъм себе си, осъзнавайте откъм вън постъпките си. Т.е. Бъдете себе си, бъдете отговорни. Точно обратното ви прави роби: да мислите с чужди глави, и да постъпвате по случайна прищявка.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. vesonai
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
За този блог
Гласове: 496